Recenze nástroje Trello.com
Pokud pracujete s týmem kolegů, pravděpodobně hledáte nástroj, se kterým můžete efektivně koordinovat a zadávat práci. Jednou z aktuálně dostupných možností je oblíbené Trello.com, které nabídne celou řadu užitečných funkcí i několik cenových balíčků. Pojďme se společně podívat, zda se používání Trello skutečně vyplatí, a kdy bude lepší sáhnout po alternativě.
Co je to Trello.com?
Trello.com je webová a mobilní aplikace určená pro správu projektů, organizaci úkolů a spolupráci v týmech. Trello používá koncept virtuálních nástěnek s kartičkami, které reprezentují různé úkoly, úkoly a projekty. Tento nástroj je často používán k organizaci práce a sledování pokroku projektů v různých profesích, využít ho však můžete i v osobním životě.
Ať už Trello.com znáte, nebo jste se s ním poprvé setkali teprve nedávno, rozhodně se nedá označit za nováčka na trhu. První verze – tehdy ještě pod hlavičkou společnosti Fog Creek – vznikla v roce 2011, kdy byla dostupná nejen v rámci webové verze, ale také mobilní aplikace pro iPhone i Android. Od roku 2014, tedy téměř deset let, už však Trello funguje nezávisle na své mateřské společnosti, od které se odtrhlo. Od roku 2017 se naopak připojilo se společností Atlassian, která dále podporuje rozvoj této oblíbené aplikace.
Cena a cenové balíčky – 9/10
Než se podíváme na jednotlivé funkce a další vlastnosti, které stojí u výběru vhodné aplikace pro přerozdělování práce týmu za zvážení, zastavme se u ceníku. Momentálně můžete vybírat z celkem tří placených plánů, či zůstat u bezplatné verze. Každá varianta má samozřejmě mírně odlišné funkce, které se odvíjejí od ceny daného tarifu.
Free | Standard | Premium | Edice Enterprise | |
Cena při měsíční platbě | Zdarma | 6 dolarů měsíčně | 12,50 dolarů měsíčně | Variabilní |
Cena při roční platbě | Zdarma | 5 dolarů měsíčně | 10 dolarů měsíčně | Variabilní |
Počet uživatelů | Neomezeno | Neomezeno | Neomezeno | Neomezeno |
Počet nástěnek | 10 na pracovní prostor | Neomezeno | Neomezeno | Neomezeno |
Počet úkolů | Neomezeno | Neomezeno | Neomezeno | Neomezeno |
Úložiště | Neomezeno (10 MB na soubor) | Neomezeno (250 MB na soubor) | Neomezeno (250 MB na soubor) | Neomezeno (250 MB na soubor) |
Pokročilé funkce | NE | NE | ANO | ANO |
Prioritní podpora | NE | NE | NE | ANO |
Pokud při využívání Trello nevyžadujete žádné pokročilejší funkce a vystačíte si s 10 nástěnkami na pracovní prostor, zůstat můžete u bezplatného tarifu FREE. Tato verze zahrnuje neomezené úložiště (avšak 10 MB na soubor) a maximálně 50 automatizovaných příkazů.
Pokročilejší funkce, respektive neomezený počet nástěnek a 250 MB na soubor nabídne tarif STANDARD, za který zaplatíte měsíční poplatek 6, respektive 5 dolarů (při roční platbě). Již se můžete těšit na 1000 automatizovaných příkazů.
Nejpokročilejší variantou, nepočítáme-li specifický tarif ENTERPRISE, je verze PREMIUM. Ten oproti Standardu nabídne několik funkcí navíc, které si můžete podrobněji pročíst v ceníku Trello, a možnost bezplatného vyzkoušení na 14 dní zdarma. Za tento tarif zaplatíte 12, respektive 10 dolarů měsíčně (při roční platbě).
Poslední variantou je EDICE ENTERPRISE. Jak napovídá název, jedná se o tarif ideální pro velké společnosti s obrovským množstvím uživatelům. Nabídce ze všech tarifů největší množství funkcí a prioritní podporu. Cena není pevně stanovená – odvíjí se od počtu uživatelů, kteří budou Trello využívat.
TIP: Neziskové organizace mohou získat u Trello až 75% slevu. Pro vzdělávací organizace si společnost připravila 50% slevu.
Alternativy Trello
Za podobnou cenu můžete vyzkoušet nástroj Monday.com, který nabízí i bezplatnou verzi. Poměrně levnou alternativou je rovněž ClickUp – ani zde nechybí bezplatná verze, samozřejmě s omezenými funkcemi. Jsou-li pro vás prioritou právě pokročilejší funkce, vyzkoušet můžete nástroj Asana, je však nutné počítat s vyšší cenou a poněkud delší “křivku učení” – oproti Trellu není natolik intuitivní, a bude chvíli trvat, než se sžijete se všemi funkcemi.
Uživatelské prostředí a jednoduchost používání – 9/10
Právě příjemné uživatelské prostředí a snadné použití jsou jednou z hlavních výhod služby Trello.com. Samotnou registraci, která zahrnuje vyplnění formuláře s vaším jménem a e-mailem, zvládnete během pár minut, případně se můžete zrychleně přihlásit přes svůj účet Google, Microsoft, Apple nebo Slack. Následně stačí vybrat typ účtu, vymyslet název pracovního prostoru a přidat ostatní členy.
Podobně snadné je i každodenní užívání Trella, které je vytvořeno s ohledem na intuitivnost. Zkrátka a dobře, do návodu se příliš často dívat muset nebudete. Pokud si však s podobnými technologiemi příliš nerozumíte, využít můžete praktického průvodce Začínáme s Trellem, který vás krok za krokem provede všemi funkcemi.
Za uživatelsky příjemným prostředím stojí především důraz na minimalismus a jednoduchost. Ze začátku si vystačíte s těmito základními pojmy:
- Nástěnky: Každý projekt nebo tým může mít svou vlastní nástěnku, na které jsou zobrazeny seznamy úkolů.
- Seznamy: Na nástěnkách se nacházejí seznamy, které lze použít k organizaci úkolů podle fáze, priority nebo jiných kritérií.
- Kartičky: Každý úkol nebo projekt je reprezentován kartičkou, kterou lze přesouvat mezi seznamy a upravovat.
- Zasílání upozornění: Trello poskytuje možnost odesílat upozornění a pozvánky na projekty, což umožňuje spolupracovat s týmem.
- Popisy a přílohy: Ke kartičkám lze přidat popisy, komentáře a přílohy (jako obrázky nebo soubory) pro podrobnější informace o úkolu.
- Aktivity a komunikace: Trello udržuje historii aktivit a umožňuje komunikovat s členy týmu pomocí komentářů.
Dostupné funkce – 9/10
Pokud pomineme základní funkce uvedené výše, v placených tarifech nabídne Trello.com celou řadu zajímavých i užitečných funkcí.
- Stickers a označení: Trello umožňuje přidávat nálepky (stickers) nebo označovat kartičky různými barvami, což usnadňuje vizuální identifikaci a kategorizaci úkolů.
- Termíny a data: Lze přidávat termíny splnění úkolů a zobrazovat je na kalendáři.
- Checklisty: Kartičkám můžete přidat seznamy úkolů (checklisty), což usnadňuje rozložení větších úkolů na menší kroky.
- Šablony: Trello nabízí řadu předdefinovaných šablon, které mohou usnadnit vytváření nových nástěnek pro různé účely.
- Kolekce: Umožňuje vytvářet kolekce projektů / nástěnek.
- Export dat: Umožňuje exportovat data z projektu a dále s nimi pracovat.
- Dvoufázové ověření: Zajišťuje vyšší bezpečí vašeho účtu a citlivých dat v projektu.
- Vylepšení: Umožňuje dále přizpůsobit váš účet.
Šablony projektů – 10/10
Aby bylo tvoření jednotlivých projektů ještě snazší, můžete využít některé z nabízených šablon, které vám usnadní vytváření nástěnek. Jednoduše řečeno, šablony v Trello jsou předdefinované vzory nástěnek, seznamů a kartiček, které vám mohou usnadnit vytváření nových projektů a rychle zahájit práci. Tyto šablony jsou navrženy tak, aby pokryly různé typy projektů a úkolů a sloužily jako výchozí struktura, kterou můžete upravit a snadno přizpůsobit svým potřebám.
Šablony jsou rozděleny dle zaměření, pro které je jejich použití vhodné:
- Podnikání (nastavování business plánů)
- Design (vytváření portfolia)
- Vzdělávání (týdenní plán, zadání)
- Vývoj (vývoj webu, herní vývoj)
- IT projekty (seznamy pro sledování IT incidentů, žádostí o podporu a údržby)
- Marketing (plánování marketingových kampaní, správa obsahu a sledování výsledků)
- Projektový management (rozpočet projektu)
- Práce na dálku (teambuilding spolupracovníků)
- HR (manuál pro zaměstnance)
Konektivita – 8/10
U podobných aplikací je poměrně zásadní konektivita neboli možnosti propojení s ostatními využívanými službami. Ta je v případě Trella dostačující, ač se samozřejmě najdou konkurenční projekty, které nabídnou propojení s větším množstvím dalších aplikací.
- Slack: Trello lze integrovat s komunikační platformou Slack, což umožňuje týmům snadněji komunikovat o projektech a úkolech a dostávat upozornění o změnách v Trello.
- Google Calendar: Integrace s Google Kalendářem umožňuje synchronizaci termínů a událostí mezi Trello a vaším kalendářem.
- Dropbox nebo Google Drive: Propojení s těmito cloudovými úložišti umožňuje připojovat soubory a dokumenty k kartičkám v Trello.
- Evernote: Lze propojit Trello s Evernote, což umožňuje připojovat poznámky a záznamy k projektům a úkolům.
- Zapier: Zapier je služba pro automatizaci, která umožňuje propojit Trello s tisíci dalšími aplikacemi a vytvářet automatické akce na základě událostí v Trello.
- Mailchimp: Pokud používáte Mailchimp pro e-mailový marketing, můžete ho propojit s Trello a sledovat plánování a výsledky kampaní.
Zákaznická podpora – 7/10
Pokud si projdete průvodce používáním Trella, zákaznickou podporu pravděpodobně potřebovat nebudete, případně můžete zkusit daný problém vyhledat v obsáhlém uživatelském manuálu. K dispozici jsou rovněž rozmanité webináře, či můžete nahlédnout do sekce Zdroje s nápovědou, kde najdete odpovědi na nejčastější otázky. Kromě toho kolem Trella vznikla poměrně četná komunita, v rámci které vám ostatní uživatelé rádi poradí.
Obrátit se samozřejmě můžete také na zákaznickou podporu, ta však probíhá pouze prostřednictvím kontaktního formuláře. Přestože Trello poskytuje podporu v angličtině, lze se na ni obrátit v preferovaném jazyce. Váš dotaz bude následně zodpovězen s využitím překladatelských služeb.
Jazyky – podporuje češtinu?
Trello nabízí rozhraní v několika jazycích, což umožňuje uživatelům z různých zemí používat Trello v jejich preferovaném jazyce. Nechybí samozřejmě ani čeština. Jak však bylo řečeno výše, podpora sice odpovídá v češtině (respektive v jazyce otázky), ale jedná se o překlad z angličtiny, což se může odrazit v kvalitě a srozumitelnosti odpovědi.
Pro koho je Trello vhodnou volbou?
Trello je vhodným nástrojem pro široké spektrum uživatelů, včetně jednotlivců, malých týmů, vývojářských skupin, týmů v oblasti marketingu, učitelů a studentů, neziskových organizací a mnoha dalších. Uživatelům nabízí jednoduchou a flexibilní platformu pro správu projektů, organizaci úkolů a spolupráci na různých typech projektů, a to včetně osobních projektů. Užitečná je především možnost propojit se s dalšími aplikacemi, což usnadňuje integraci s existujícími pracovními postupy a nástroji.
Celkově lze říci, že Trello je ideální pro jednoduché a středně složité projekty, které se zaměřují na organizaci úkolů, spolupráci v týmu a vizualizaci pracovního postupu. Pro složitější nebo specializované požadavky mohou být vhodnější jiné nástroje pro správu projektů.
Závěrečné hodnocení – 8/10
Pokud bychom měli hodnotit čistě uživatelskou přívětivost, Trello je rozhodně jedničkou na trhu – díky přehlednému uspořádání a množství funkcí, které je zkrátka “tak akorát”, se s ním během chvíle sžijete. Vhod přijdou rovněž praktické šablony usnadňující založení projektu. Bohužel je třeba počítat s poněkud slabší zákaznickou podporou, na kterou se zkrátka nedovoláte. I s ohledem na pár nevýhod se však jedná o skvělou službu, která nabídne špičkový poměr ceny a výkonu.