Linkbuilding [28 taktik na získání odkazů]
Co je to linkbuilding?
Linkbuilding je jednoduše řečeno získávání odkazů na vaši webovou stránku z jiných webových stránek. To je důležité, protože čím více kvalitních odkazů máte, tím lépe vaše stránka bude hodnocena ve vyhledávačích (jako je Google), což zvyšuje šanci, že ji lidé najdou a navštíví.
28 taktik za získání zpětných odkazů
Nefunkční odkazy
Najděte nefunkční odkazy (broken linkbuilding) Tato taktika zahrnuje hledání nefunkčních odkazů na cílových webových stránkách a následné kontaktování majitelů webů s nabídkou nahrazení nefunkčního odkazu odkazem na váš obsah. Tato taktika vyžaduje trochu práce, ale může vést k získání kvalitních zpětných odkazů.
Vytvořte kvalitní obsah
Jeden z nejpřirozenějších způsobů, jak získat zpětné odkazy, je vytvořit vysokokvalitní a atraktivní obsah. To může být v podobě blogových příspěvků, infografik, videí, podcastů atd. Důležité je, aby obsah byl relevantní pro vaši cílovou skupinu a poskytoval jim nějakou hodnotu.
Z vlastní zkušenosti mohu říct, že mám na svém obsahovém webu přes 200 kvalitních článků a z toho přišlo asi 5 odkazů od velkých magazínů, které čerpají informace z našeho webu. Tyhle odkazy jsou nejpřirozenější ale získáte jich jen pár ročně. Většinou aby na Vás někdo odkazoval z článků, tak se musí vaše články zobrazovat na předních pozicích v SERPU.
Příklad z webu Vitalia.cz (teď jsem jim přesně tak dal odkaz :D)
Rozhovory – znáte odborníky, kteří mají web?
Zvažte uskutečnění rozhovorů s odborníky nebo vlivnými osobnostmi ve vašem oboru a publikujte je na svém webu. Tímto způsobem můžete získat zpětné odkazy od těchto odborníků, kteří vám budou vděční za propagaci jejich jména a znalostí.
Napsali o nás
Navštivte různé webové stránky a zjistěte, zda mají na svých stránkách kategorii “O nás” se seznamem článků, rozhovorů a recenzí. Pokud ano, můžete napsat článek o jejich společnosti nebo produktu a požádat majitele webu, aby jej zařadili do této kategorie.
Broken backling (nefunkční odkaz)
Hledejte nefunkční odkazy na cílových webových stránkách, kontaktujte majitele stránky a nabídněte jim nahrazení těchto odkazů odkazy na váš obsah. Můžete také nabídnout protihodnotu, jako je odkaz na jiném webu nebo finanční úplatu.
Obchodní partneři
Pokud máte obchodní partnery, od kterých pravidelně nakupujete zboží a mají své webové stránky, může být výhodné získat odkazy přímo z jejich webu. V případě, že jsou vaši partneři relevantní pro vaše webové stránky.
Jste značka?
Jste značka, která dodává produkty do e-shopů? Zkuste se domluvit na zpětném odkazu u vašeho zboží. Často tyhle odkazy získávají dodavatelé výživových produktů, protože e-shopy uvádějí u zboží dodavatele a výrobce.
Kolegové z firmy a přátelé
Pokud máte obchodní partnery s vlastními webovými stránkami, zvažte získání odkazů z jejich webů, pokud jsou relevantní pro vaše stránky. Oslovte své přátele a kolegy s vlastními webovými stránkami, aby získali zpětné odkazy, pokud jsou v oboru a mají podobné zájmy.
Katalog města/obce
Zkontrolujte webové stránky vašeho města, kde podnikáte, zda neobsahují katalog služeb. Řada webových stránek měst a obcí sdílí podobné informace na svých stránkách. Podle mé zkušenosti jsou provozovatelé těchto stránek často velmi ochotní přidávat odkazy na další podniky ve městě/obci.
Najděte a kupte starý web
Jedním z možných způsobů, jak získat relevantní zpětné odkazy, je vyhledávat stránky, které již delší dobu nejsou v provozu, a kontaktovat majitele s nabídkou odkupu. Po zakoupení stránky můžete její funkčnost aktualizovat a vylepšit, vytvářet nový obsah a tak získat relevantní web, který může odkazovat na vaše stránky. Navíc můžete navrhnout výměnu odkazů s touto stránkou a získat tak zpětné odkazy pro svůj hlavní web.
Registrujte se do Google Firmy a Seznam firmy
Předpokládám, že už jste získali odkazy z těchto webů, ale je dobré si ověřit, zda máte zaregistrovanou vaši firmu na webových platformách Google My Business a Seznam Firmy. Tyto platformy jsou důležité pro lokální SEO (například SEO Břeclav) a mohou vám pomoci zvýšit viditelnost vašeho podnikání pro potenciální zákazníky.
Produkt na recenzi
Pokud nabízíte vlastní produkt nebo službu, můžete vyhledat relevantní blogy a nabídnout jim produkt nebo službu zdarma výměnou za recenzi na jejich webu. Toto je skvělá příležitost pro affiliate marketing, který vám může pomoci získat nové zákazníky a zvýšit povědomí o vašem podnikání. Je váš produkt drahý? Nevadí, můžete se domluvit s blogerem, že po sepsání recenze produkt zašle zpět a místo ponechání produktu mu můžete nabídnout peněžní hodnotu.
Příkladem je situace, kdy web obdržel produkty od značky CBDSTAR k recenzi a výměnou za sepsání této recenze na jejich webu. Pokud máte zájem o produkty od CBDSTAR, můžete se na mě obrátit a já vám je zajistím výměnou za napsání recenze. Výhodou je, že můžete do této recenze vložit své affiliate odkazy a získat provizi ve výši 15 % ze všech nákupů. Pokud máte zájem, kontaktujte mě na e-mail jsem@zdenekmatuska.cz a domluvíme se.
Sponzoring
Další zajímavou taktikou na získání zpětných odkazů je sponzorování. Pokud vám přichází e-maily o sponzorování různých akcí nebo plesů, můžete to využít ve svůj prospěch a domluvit se na poskytnutí sponzorského daru výměnou za prezentaci v článku nebo získání zpětného odkazu na webu. Příkladem z praxe je, že mě oslovila střední škola s návrhem na sponzorský dar. Po dohodě jsme jim poskytli dar v hodnotě 5000 Kč výměnou za vložení odkazu našeho webu na jejich školní web.
Výměna odkazů
Občas se setkávám s tím, že někteří lidé si pod výměnou odkazů představují výměnu z roku 2004, kdy web A vzal ikonku a vložil ji na web B a opačně. V nejlepším případě ještě na podstránku s názvem výměna odkazů, kde bylo 20 ikonek webů. Výměna odkazů je skvělý způsob, jak získat relevantní zpětné odkazy pro váš web. Najděte si relevantní web, kde by se vám líbilo získat zpětný odkaz, a web kontaktujte s nabídkou, že jim nabídnete odkaz v nějakém článku, který budete publikovat na cizím webu, nebo odkaz na jiném webu, než na který chcete odkaz získat.
GuestPosting
Guestposting, neboli psaní článků na cizí weby s tím, že v článku bude odkaz na váš web, je skvělý způsob, jak získat zpětné odkazy. Pokud web nenabízí guestposting, neváhejte jej přímo kontaktovat. Zmiňte, že článek, který dodáte, bude kvalitní a přínosný pro čtenáře. Šance na úspěch stoupne, pokud budete považováni za autoritu v oboru.
Obrázky, infografika
Jste-li kreativní a dokážete vytvořit originální fotografie nebo grafy, můžete je nabídnout k volnému využití výměnou za zpětný odkaz na váš web. Například fotobanka DeposiPhoto nedávno nabídla webům kredit na stáhnutí obrázků z jejich fotobanky výměnou za odkaz v patičce.
Komentáře v diskuzích
Další stálice v získávání odkazů je komentování na diskuzních fórech nebo v komentářích článků. Většina webů tuto taktiku již zná, takže i když vám komentář s odkazem nevymaže administrátor, získáte “pouze” nofollow odkaz. Ale i takový odkaz je důležitý pro vaše odkazové portfolio.
Odkazy ze škol a univerzit
Obtížnost získání odkazů ze škol nebo univerzit bývá značná, ale pokud se vám to podaří, máte “vyhráno”. Tyto odkazy mají totiž velkou autoritu. Často takový odkaz získáte, pokud vás někdo zmiňuje v maturitní či bakalářské práci, kde jsou vyžadovány uvedené zdroje.
PS: Víte o někom kdo zrovna píše bakalářskou práci na vaše téma? Tak máte vyhráno 🙂
Nákup odkazů
Nákup odkazů je častou praxí, která je sice rychlá, ale většinou nezajišťuje kvalitní odkazy, jako když si je získáváte sami. Na portálech, kde se odkazy kupují, získáte odkazy, které mají téměř všichni, čímž se neodlišíte od konkurence. V nejlepším případě tyto odkazy Google ignoruje a váš web nebude penalizovat. Při nákupu odkazů buďte obezřetní a pečlivě si vybírejte weby, tím nechci říct, že všechny nákupy na portálu jsou špatně.
Vytvořte si druhý web
Zvažte vytvoření dalšího webu zaměřeného na vaše téma jako podpůrný projekt pro váš hlavní web. Tento web můžete využít pro výměnu odkazů a získávání odkazů pro primární web.
Sociální sítě
Vytvořte si odkazy na sociálních sítích, jako jsou Facebook, Twitter, LinkedIn nebo Pinterest. Sdílejte originální fotky a obrázky, abyste získali organickou návštěvnost. LinkedIn poskytuje větší dosah než Facebook, ale je vhodné využívat mix sociálních sítí.
Nákup článku pro cizí web
Pokud se vám nedaří vyměnit odkaz na relevantním webu, zkuste se domluvit, že web umístí odkaz na váš web a vy jim na oplátku zaplatíte publikaci článku na jiném webu.
Udělejte seznam nejlepších [místo] ve vašem městě
Napište seznam nejlepších kaváren ve vašem městě a kontaktujte je s dotazem, jestli by neumístili odkaz na vaše stránky.
Vítěz srovnání
Pokud píšete srovnání nejlepších míst/produktů atd., kontaktujte vítěze a informujte je o jejich vítězství. Firma se často pochlubí minimálně na sociálních sítích.
Mediální partner
Staňte se mediálním partnerem relevantní akce, pokud máte navštěvovaný web. Mediální partneři obvykle mají logo na webu akce.
Sledujte konkurenci
Sledujte odkazový profil konkurence, abyste zjistili, kde získávají odkazy, které byste mohli získat také. (Potřebujete provést analýzu odkazového profilu konkurence? Rád vám připravíme analýzu)
Nezapomněl na Vás někdo odkázat?
Pokud vám někdo zapomněl odkázat ve článku, kde píší o vašich produktech, požádejte je o přidání odkazu do článku.
TIP: Nastavte si Google Alert na klíčové slova, které potřebujete sledovat. Budou Vám chodit emaily s upozorněním na články, kde se vyskytuje vaše sledované klíčové slovo.
Kupte expirovanou doménu s odkazy
Můžete také koupit expirovanou doménu s odkazy a přesměrovat ji na váš web. Nedoporučujeme ale přesměrovávat na hlavní stránku, ale raději na relevantní článek.
Slovo na závěr
Tato strategie linkbuildingu vám mohou pomoci získat kvalitní odkazy a zvýšit váš odkazový profil. Buďte kreativní a hledejte nové způsoby, jak získat odkazy, a nezapomeňte sledovat své konkurenty, abyste zůstali o krok napřed.